Біографія Бумбокс:
Три богатирі, три кити, три мушкетери, три танкісти або три
дальнобійника, які ганяють по країні, - як тільки не називають себе три
герої оптимістичної й багатообіцяючої історії під дзвінкою назвою
"Бумбокс". У ролі трьох китів/богатирів/мушкетерів/танкістів виступають
Андрій "Графить" Хливнюк, основний автор текстів, гітарист і методист
Андрій "Муха" Самойло й майстер спецеффектов Валентин "Валік" Матіюк.
Критики називають їх колоритною, фонтануючою енергією стиль реггей-хоп.
Музиканти не мають нічого проти, але самі віддають перевагу більше
простому й зрозумілому найменуванню - хіп-хоп. Правда, не все із цим
хіп-хопом так просто: він так густо нафарширований елементами соула,
репа, року й інших стилів, так смачно приправлений комп'ютерними
прибамбасами, що доводиться ставити його зовсім особняком на сучасній
українській сцені. Нічого загального з комерцією, розрахунком, вимогами
ринку. Суцільне натхнення, фантазія, гумор і винахідливість.
Музиканти запевняють, що "Бумбокс" - союз рівних суверенних
особистостей і фронтмена в них ні, але знайомство з "бумбоксерами" ми
почнемо із самого помітного "богатиря" - вокаліста Андрія Хливнюка. В
1979 році йому "чудом удалося народитися в Черкасах". Музикою він
цікавився з дитинства. Один раз мама відвела десятилітнього Андрія в
хор, і тим вирішила його долю. Він почав серйозно займатися вокалом,
надійшов у музичну школу по класі акордеона. Одержуючи професію
перекладача в Гуманітарному університеті імені Богдана Хмельницького,
паралельно Андрій грав у групі "Мандариновий рай". В 2001 році після
перемоги на фестивалі "Перліні сезону" команда вирішила дерзати далі й
відправилася скоряти Київ. Разом з декількома такими ж
музикантами-ентузіастами вони знімали частину будинку й, обмінюючись
ідеями й кадрами, улаштовували колективні джеми. У результаті чергової
кадрової ротації утворилася група Acoustic Swing Band. Саме в цей час
Хливнюк "серйозно занедужав традиційним джазом і свінгом". Його
улюблені артисти - Біллі Холидей (Billie Holiday), Чіт Беккер, Чарлі
Паркер, Дейв Брубек (Dave Brubeck), Джеймс Браун (James Brown), Рей
Чарльз (Ray Charles), ну й, "звичайно, Боб Марлі" (Bob Marley).
Хіп-хопом він захопився ледве пізніше, випробувавши на собі чарівність
Fugees, Nas й Guru. "Вся музика вийшла із джазу й блюзу", - уважає
Андрій, ілюструючи цю тезу своєю власною музичною біографією.
Перетасування складів тривало, і з учасників трьох груп - Аcoustic
Swing Band, Dust Mix й "Тартак" - народилася ще одна команда "Графить",
у якій Хливнюк солирував. До цього часу в Києві вже
влаштувалися майбутні колеги Хливнюка по "Бумбоксу". Валик Матіюк
приїхав у столицю з Нововолинска, Андрій Самойло - з Луцька, де
замолоду грав у групі "Мухи в чаї". Цю комаху він витатуював на руці, і
з тих пор до нього прилипло прізвисько "Муха". Шляхи Матіюка й Самойло
перетнулися в групі "Тартак", у якій вони грали більше семи років.
Народження проекту "Бумбокс" було справою щасливого випадку й
результатом збігу творчих інтересів двох Андрєєв, Хливнюка й Самойло,
які разом знімали квартиру. За версією Мухи, справа було так: купив він
собі акустичну гітару ("у житті ніколи не грав на акустику") і почав
щось складати. "Андрюха ходив із чаєм, слухав, що я собі бринькав.
Походив, постояв, пішов. Через п'ять хвилин приходить із листочком: "А
ну давай ще раз спочатку те, що ти там грав". Я починаю грати, він
починає співати. Стали ми з ним удвох писати пісні, а потім подумали:
"Ну, це ж 5'NIZZA. Треба придумати якусь фішку". Подзвонили Валику,
ді-джею "Тартака", попросили підібрати біти. Валик дістав платівки,
поставив, дуже довго щось там шукав, крутив, потім запропонував
спробувати". Експерименти продовжилися. Так утрьох вони
"джемували-джемували й наджемували на цілий альбом", а потім вирішили
влаштувати репетиції. Своєю основною групою Валик і Муха
продовжували вважати "Тартак", однак Олександру Положинскому, лідерові
"Тартака", ця спроба всидіти на двох стільцях (навіть якщо його команда
від цього ніяк не страждала) подобалася усе менше. І розподобались
настільки, що в 2004 році він виключив обох музикантів з колективу,
мотивувавши своє рішення "перетинанням бізнес інтересів". У Хливнюка в
"Графіті" теж не все складалися гладко - відносини остудилися
настільки, що всі учасники по обопільній згоді вирішили тимчасово
заморозити проект. Зате тепер ніщо не заважало Самойло,
Хливнюку й Матіюку ґрунтовно узятися за "Бумбокс". Наробітків цілком
вистачало для повноцінного альбому, що музиканти й записали в рекордно
стислий термін - усього за 22 години, або три зміни в студії. Працювали
вони під патронатом саунд-продюсера Олега Артима в студії
"Fuck!SubmarinStudio". Із численних заготівель відібрали 11 треків, у
тому числі перезаписали дві пісні з епохи "Графіту" - "Одна" й
"Почути". У текстах пісень, іронічний, спостережливий, ємних Андрій
Хливнюк використає молодіжний і комп'ютерний сленг. Згадування слівець
"ася", "мило", "смайли" він пояснює тим, що під час підготовки альбому
працював перекладачем і постійно користувався інтернетом. Хоча
довго над записом длубатися не довелося (може, тому вона й вийшла такий
легкої, такий тонізуючої й драйвової), з публікацією рекорд-компанія не
поспішала. Розкручування диска, що одержав вичерпну назву "Меломанія",
проходила за іншою схемою: музиканти роздавали копії друзям і знайомим,
а оскільки матеріал говорив сам за себе, пісні швидко розлетілися по
Україні, а потім перетнули державний кордон і потрапили в Росію. Ефект
був приголомшливий: мелодії "Бумбокса" зазвучали на регіональних
українських радіостанціях і знайшли чимало шанувальників, які заучували
їх напам'ять і приємно дивували команду, що приїжджала на гастролі,
хоровим виконанням. Більше того, незабаром після видання альбому
"Меломанія" в Україні (у квітні 2005 року) він був опублікований й у
Росії. Московські концерти переконали хлопців, що й у Білокамінній є
багато людей, які їх знають, люблять і навіть знають їхні пісні на
пам'ять. Команда, у такій оригінальній формі продовжуючи
традиції "чорної" музики (ритм-н-блюза, джазу, хіп-хопу), зробила
дійсний фурор на фестивалі "Чайку" і була названа журналом "Афіша"
відкриттям року. У званні "відкриття" група щільно гастролювала по
Україні, виступала в Москві, взяла участь у фестивалі "Вдих", брала
участь у радіопередачах (у тому числі в програмі Олександра Ф. Скляра
"Магеллан нон-стіп"), роздавала інтерв'ю й знімалася для глянсових
журналів. У телеефірі творчість "Бумбокса" було представлено двома
кліпами на пісні "Супер-пупер" й "E-mail". Другий студійний
альбом "Family бізнес", що музиканти представили через рік, був і
схожий, і не схожий на дебют. На думку вокаліста, він взагалі не має з
"Меломанією" нічого загального, "хоча б тому, що перший альбом був
скоріше імпровізацією втрьох, а тепер це більше робота над звуком, над
бітами, над лірикою". Для рядових меломанів самою головною відмінністю
стали дві пісні російською мовою - "Вахтери" й "Хоттабыч". "Це
подарунок нашим російським друзям", - пояснювали музиканти. У
відеоваріанті глядачам були представлені два треки - "Кім мі були" й
"Квіти у волоссі", зняті Віктором Прідуваловим. Кліп "Кім мі були" - це
й справді розповідь про те, якими вони були, "це стеб над дуже багатьма
речами", з якого можна зрозуміти, що "Бумбокс" - це "такі собі типи,
які просто кейфують від того, що вони роблять". Що стосується
звукових нововведень, то на альбомі можна почути нові інструменти,
записані із запрошеними музикантами: банджо, фортепіано, слайд-гітара,
бас (частина партій записав Артур із групи "Фактично Самі"). Як і
перший диск, альбом "Family бізнес" одержав дуже високу оцінку в
музичній пресі й зробив сильне враження на меломанів. І не тільки
українських, але й російських. Російська кінокомпанія "АСТ"
запропонувала музикантам попрацювати над саундтреком для нового фільму
"Хоттабыч". У картині пролунали п'ять музичних фрагментів авторства
"Бумбокс" - чотири з "Меломанії" й один з "Family бізнес". Це не пісні,
а інструментальні композиції в нових аранжуваннях, у яких слова
замінені різними звуками. У запасниках команди можна знайти
чимало таких уривків, а також пісень англійською мовою, яких, за
словами музикантів, вистачить на цілий альбом. Англомовний диск - це
завданя-мінімум, а що стосується максимуму, той отут група мітить дуже
далеко. "Я хочу, щоб наші пісні стали стандартом, - говорить Андрій
"Муха". - Стандарт - це речі, які стали канонічними. Наприклад "Summer
Time", що усі знають й усі грають. Або "Yesterday". Це здорово, коли
200 тисяч чоловік переспівують твої пісні й іноді роблять це навіть
краще, ніж ти са |